Restaurant van de maand: Canapé

Restaurant van de maand: Canapé

Title H2

Ben je benieuwd waar de BRU® TV-spot opgenomen is?
Ontdek dan ‘Canapé’, de nieuwste culinaire hotspot in Tervuren.
‘Canapé’ is niet zomaar een restaurant, maar een uniek apero-concept, dat een nieuwe draai geeft aan je aperitiefmomenten.
Topchef Jeroen De Pauw legt ons uit wat ‘Canapé’ zo speciaal maakt.
 
“Aperitieven is van alle tijden en alle leeftijden.
Mensen samenbrengen en hen een vakantiegevoel geven, daar staat Canapé voor”
- Jeroen De Pauw

Wat is het concept achter ‘Canapé’?

Jeroen De Pauw: Het woord canapé heeft eigenlijk twee betekenissen. Enerzijds is een canapé een zetel waarin je lekker kan relaxen, en anderzijds is de canapé een culinaire vakterm voor een klein hapje. Met ‘Canapé’ brengen we deze twee betekenissen samen: we willen een plek zijn waar mensen op een relaxte manier kunnen genieten van culinaire aperitiefhapjes. Apero-dining dus, maar zonder al te veel poespas of chique. Bij ‘Canapé’ kan je de hele avond kleine gerechtjes bestellen, tot je genoeg hebt.

Welke beleving wil je je gasten aanbieden?

 Jeroen: We focussen echt op een soort vakantiegevoel. Voor veel mensen is ‘tijd’ immers het nieuwe goud. Iedereen heeft het heel erg druk en als we zouden kunnen, zouden we het liefst allemaal op vakantie gaan om even te kunnen relaxen. Jammer genoeg kan dat natuurlijk niet altijd. Daarom heb ik gezocht naar wat culinair gezien het best vergelijkbaar is met een vakantiegevoel… en dat is dus ‘aperitieven’. Van zodra de gasten binnenstappen in ons restaurant, willen we de druk even van hun schouders halen, zodat ze optimaal kunnen genieten van hun gezelschap. Én van het eten, natuurlijk.

Hoe belangrijk zijn lokale producten bij ‘Canapé’?

Jeroen: Heel belangrijk. Ik werk met veel mensen in de buurt. Zo halen we onze chocolade bij Centho, een lokale chocolatier hier in Tervuren. Een kleine boer in Overijse kweekt onze courgetten en tomaten, terwijl we voor onze kruiden en bloemen samenwerken met een dame uit de buurt. Er staan veel lokale bieren op onze kaart en zelfs onze huiswijn komt van hier. En dan is er ook BRU®, ons mineraalwater, dat recht uit onze Belgische Ardennen komt. Als we op zoek gaan naar onze producten, proberen we echt dichtbij te blijven, zonder toe te geven op kwaliteit.

Heb je een ‘signature dish’?

Jeroen: Eigenlijk hebben we niet echt een ‘signature dish’, maar we hebben wel een reeks van salsa’s, die je ook in de Delhaize vindt. Én we hebben onze ‘aperobag’. Dat is een zak waarin je alles vindt om heerlijk te kunnen aperitieven. Dat gaat van huiscava tot zelfgemaakte salsa en andere lokale producten. Als mensen zo’n ‘aperobag’ bestellen, kunnen ze aperitieven waar ze maar willen. Ik heb zelfs een kaart gemaakt met de mooiste aperitiefplekjes in Tervuren. Mensen kunnen een ‘aperobag’ komen afhalen met de fiets en een uniek aperitiefmoment beleven, ergens in de buurt. En: we leveren onze ‘aperobags’ ook aan huis.

Title H2

De nieuwste tv-spot van BRU® is in ‘Canapé’ opgenomen. Denk je dat er een goede match is tussen ‘Canapé’ en BRU®?

Jeroen: Ik denk dat BRU®, net als wij, een mooi Belgisch verhaal brengt. Een tijd geleden vond je het vooral in chiquere, ‘klassiekere’ restaurants. Maar eigenlijk is BRU® een echt kwaliteitswater dat, net zoals ‘Canapé’, weg evolueert van de traditionele paden. Het mag allemaal wat ongedwongener en wat relaxter zijn, zonder in te boeten aan kwaliteit. Daarom is BRU® voor ons de perfecte match. Kwaliteitsvol én Belgisch, zoals ‘Canapé’.

Hoe belangrijk is water bij ‘Canapé’?

Jeroen: We hebben een lijst van de best verkochte producten en water staat daar altijd bovenaan. Het is een onderdeel van ons concept. Als gasten binnenkomen krijgen ze meteen de vraag of ze plat of bruiswater willen. Het heeft dus echt zijn vaste plaats aan tafel. Wij werken met heel veel verschillende gerechten, waardoor onze smaken dus ook enorm variëren. BRU® is dan het perfecte water om elke smaak tot zijn recht te laten komen.

Wat wil ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’ voor jou zeggen?

Jeroen: ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’ is ecologisch én lekker. Ik zou het gek vinden om mijn tomaten in Spanje of Italië te halen als er hier een beetje verder in Overijse een tomatenboer is die de lekkerste tomaten kweekt. Voeg daar gerust ook ‘seizoensgebonden’ aan toe, want dat is ook heel belangrijk als je lokaal werkt. En wat is er mooier dan elkaar lokaal te ondersteunen, zeker na de coronacrisis?

Een laatste woordje?

Jeroen: Ik wil vooral graag dat ‘Canapé’ een plek is voor iedereen. Of je nu nog snel iets wil eten of al een aperitiefje drinken met je loopkleren nog aan, of helemaal uitgedost uitgebreid wil komen dineren, bij ‘Canapé’ is iedereen welkom. Ik wil lekker eten toegankelijk maken voor iedereen.

 

Title H2

Wil je graag zelf een tafeltje reserveren bij Canapé? Surf dan naar canape-apero.be
Parking Panquin, 3080 Tervuren

Lees dit artikel

MICHELIN 2-sterrenchef Christophe Hardiquest in de keuken van zijn restaurant Bon-Bon
Lokaal
Gastronomie
De lokale gastronomie van Christophe Hardiquest.
Lokaal
Gastronomie
Wil je alles weten over de kindertijd, filosofie en lokale gastronomie van MICHELIN 2-sterrenchef Christophe Hardiquest? Ontdek het volledige BRU®-interview.
Foto van de groene MICHELIN-sterrenchef Stefan Jacobs in de keuken van zijn restaurant Hors-Champs
Gastronomie
Wat lokaal eten betekent voor Stefan Jacobs.
Gastronomie
Zin om bij te leren over de smaken, de waarden en de voorkeur voor lokaal eten van een groene MICHELIN-sterrenchef? Ontdek het interview met Stefan Jacobs voor BRU®.
0
Gastronomie
Aan tafel
Restaurant van de maand - Nuance
Gastronomie
Aan tafel
BRU® ging op bezoek bij bekroonde sterrenchef Thierry Theys, in zijn veelgeprezen restaurant Nuance.
Restaurant NOU
BRU® - Mathis Lambert : welkom in het hier en NOU.
BRU® - Tijdens deze februarimaand ging BRU® op bezoek bij Mathis Lambert, chef-kok van restaurant NOU in Doornik. Ontdek ons radicale, lokale interview.
0
Fleur de Sel: welkom aan de tafel van Antoine en Slava
Deze maand zet BRU® restaurant Fleur de Sel in Komen in de kijker. Het werd onlangs bekroond door Gault & Millau. Een goede reden dus om eigenaars Antoine en Slava op te zoeken.

Ontdek de andere artikels